wtorek, 12 lutego 2013

Jak zrobić kartkę haftem matematycznym

Dostaje od Was sporo wiadomości z pytaniami o wzór mojego ulubionego haftu oraz o mój sposób wykonania. Dzisiaj zaspokoję Waszą ciekawość.

Potrzebujemy:
  • wzór,
  • kartkę (dość grubą np. papier wizytówkowy lub blok techniczny, może być ozdobna),
  • nici,
  • igłę,
  • nożyczki,
  • taśmę klejąca,
  • grubą igłę do zrobienia dziurek.

1. Pracę zaczynamy od wybrania papieru i nici. Ja używam połyskującego papieru, z delikatnym wzorem. Wcześniej przygotowałam sobie kartkę na której wykonam wybrany wzór, przycięłam do rozmiarów haftu, zostawiając miejsce na ramkę, którą zrobiłam przed wyszywaniem. (Jednak Wam polecam najpierw wykonanie haftu następnie wykonanie ramki.) 

2. Wzór przymocowuje do kartki bazowej i zgodnie z wzorem wykonuję dziurki. Do robienia dziurek używam cyrkla, wygodniej mi się trzyma niż igłę (zdj. 2).

3. Nasz wzór składa się właściwie z dwóch elementów. Rozpoczynamy od zawijasów - wybrałam do tego złotą metalizowaną nitkę. Pracę możecie rozpocząć od dowolnego zawijasa. Należy pamiętać, że rozpoczynamy od wolnego końca, a nitkę mocujemy za pomocą taśmy klejącej (zdj. 3).
Następnie przeciągamy igłę z nitką przez 4 dziurkę (zdj. 4).

4. Kolejny krokiem, jest przeciągnięcie igły przez sąsiedni otwór (piąty otwór) a następnie przewleczenie jej przez drugą dziurkę (prawa strona robótki: zdj. 5, lewa strona robótki: zdj. 6). 

5. Postępujemy tak z każdym zawijaskiem we wzorze, cały czas pamiętając, że między otworem z którego wychodzi nitka a przez który ją przeciągamy zachowujemy dwa puste otwory.

6. W podobny sposób postępujemy z sercem. Rozpoczynamy od środka i przewlekamy przez 3 dziurkę. Należy pamiętać o zabezpieczeniu nitki taśma klejącą (zdj. 10, 11, lewa strona robótki: zdj. 12, 13).

7. Połówkę drugiego serduszka wykonujemy w następujący sposób: przeciągamy nitkę przez otwór pierwszego serca, znajdujący się najbliżej naszego drugiego wzoru i jak poprzednio nitka przechodzi przez trzecią dziurkę (zdj. 14)

8. Po wykonaniu wszystkich elementów wzoru możemy stworzyć kartkę.

Garść uwag:
  • Równie dobrze do haftu matematycznego sprawdzają się kartki z bloku technicznego.
  • Kurs na ramkę wykonaną dziurkaczem brzegowym - KLIK.
  • Nie ma większego znaczenia czy rozpoczynamy zawijasy od wolnego końca, (czy od strony styku z serduszkami) jednak moim zdaniem ten sposób powoduje, że wyglądają ode zdecydowanie lepiej.
  • Możecie również skorzystać z gotowych wzorów pokazujących kolejność wykonania wzoru.
  • Na haft matematyczny można przerobić każdy wzór, jeśli tylko potrafi się trochę wyszywać.
  • Dla ułatwienia: wzór - KLIK (niestety nie mam pojęcia skąd pochodzi) oraz wzór z ułatwieniem w postaci numerków - KLIK.
  • Są różne sposoby tworzenia wzoru. Poniżej przedstawiam schematycznie przykłady:

Mam nadzieję, że spodobał się Wam kurs i spróbujecie haftu matematycznego i pochwalicie się efektami Waszych prac.
Jeśli potrzebujecie pomocy lub porady piszcie.

6 komentarzy:

  1. :* Buziak za kurs.
    Zrobię go na pewno! Nie wiem co prawda, jak wydłużę dobę, ale zrobię :)
    A gdzie Ty Kobieto w ogóle mieszkasz? Może by się z Tobą umówić na naukę osobiście :)
    Pozdrowionka

    OdpowiedzUsuń
  2. Cud malina w Ciebie dziewczyna. Z chęcią spróbuję szczęścia :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam

    Gdzie można kupić taki papier ozdobny i pod jaką nazwą? Proszę o odpowiedz na e-maila kaja181@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Papier to papier wizytówkowy lub ozdobny lub kredowy (nazw jest kilka), można kupić w arkuszach lub cała ryzę (około 20 arkuszy).
      Można też użyć zwykłych lub kolorowych kartek z bloku technicznego, jeśli są dobrej jakości.

      Usuń
  4. Śliczna kartka i dobrze wytłumaczony kursik :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.